Toppinsprutning


Toppinsprutningen på en 7-10 hkr med frislagsregulator

Tändtorn med ställbar spridare. Inloppsrör för kylvatten från topplocket t.v. och utlopp t.h. Pluggen som värms med gasol syns nedtill.

Tändtorn med ställbar spridare sett underifrån.
Topplock med pinnbultar för montering av tändtorn. T.h. ser man utloppet för kylvatten till tändtornet.

Toppinsprutningen på en 12-16 hkr.
Film med motorn.

Bränslepump med centrifugalregultor
på en 12-16 hkr.

Topplockets undersida
För att få en effekthöjning i motorn började man med s.k. toppinsprutning. Det innebar att spridaren satt monterad så att bränslet sprutades in rakt ovanifrån i förbränningsrummet. Spridaren är ställbar. På tomgång har man spridaren stängd så att den finfördelar bränslet. När motorn körs med belastning så öppnas spridaren varvid bränslet sprutas i en stråle in i förbränningsrummet och möter kolvens rörelse uppåt. Insprutningen sker ca 12 grader före kolvens övre vändpunkt. Effekten på t.ex. en br Nilsson 12-16 hk höjs till något mer än 20 hk med toppinsprutning. För att få rätt mängd bränsle i motorn och styra varvtalet så använde man sig av en centrifugalregulator. Det var dock många äldre motorer med frislagsregulator som man monterade toppspridare på. Ragnar Jansson konstruerade och tillverkade topplock och brännkammare som passade äldre motorer så att kunderna kunde få en önskad effekthöjning i sin motor. Proceduren att förvärma motorn var dock densamma som på de äldre motorerna.