Skötbåten Sigge byggdes av Artur Olsson på Väggavarvet 1943. Leveransofferten för båten var på 1600 kr, till det tillkom motorn för ca 1700 kr. Båten är byggd i ek och mäter 8,10 x 2,75 m. Originalmotorn som är en Nilsson 7-10 hk med backslag sitter fortfarande i båten. Cylindern byttes dock någon gång på 1970-talet av Ragnar Jansson. Båten ägs av Anders Rylander.
Gunvor är en däckare byggd av Hugo Olsson på Joggesö i Blekinge 1938. Den mäter 8 x 3 x 1 m och har en segelyta på 32 m2. Båten har en 7-10 hk Nilssonmotor som är konverterad till toppinsprutning och centrifu-
galregulator av Ragnar Jansson. Båten ägs sedan 2012 av Magnus Ekholm. Tidigare ägare har varit Gunnar Karlsson från Tyreslöt 1938-1991 och Bengt Öhrn från Nynäshamn 1991-2012.
Film som visar hur Gunvor anlöper Västerviks fiskehamn.
Däckaren NRG 63 Drott är byggd 1942 på Saxemara varv i Blekinge. Båten har en 7-10 hk Nilssonmotor som också är av årsmodell 1942. Drott köptes av Alsing Svensson 1948. Nuvarande ägare är Alsing Svenssons stiftelse på Fångö i Gryts skärgård. Båten förvaltas av Anders Gustafsson. Film med Drott.
Christer Lindqvist från Västervik med sin båt med en Nilssonmotor modell tung 5-7 hk. Båten byggdes år 1936 av Anders Magnus Nilsson på Händelöp i Västervik. Den byggdes till Nabben Magnusson på Stora Källskär som arbets- och fiskebåt. Skrovet har renoverats av Båt Nicklas och resten av Christer Lindqvist.
Bengt Ankarvall från Västervik äger snipan Virgo byggd 1937, den näst sista som byggdes av Anders Magnus Nilsson. Båten mäter 6,20 x 2,15 m. Motorn är en Nilsson 4-5 hk modell B-A, nr 627. Det är originalmotorn som sitter i båten. Motorn renoverades i mitten av 90-talet av Olle Lidén. Tidigare ägare till båten var Oskar Olofsson från Västervik 1937-1996 och Per-Olof Pettersson från Västervik 1996-2004.
Bengt Ankarvall ägde tidigare båten VK 17 Femman. Den byggdes år 1926 av Anders Magnus Nilsson. Båten mäter 27 x 8 fot och är utrustad med en tung 5-7 hk Nilssonmotor utan frikoppling. Första ägaren var Lambert Svensson på Västra Eknö i Västerviks södra skärgård. Båten var från början helt öppen men halvdäckades 1929 på Västerbo (Västra Eknö). Den försågs med resterande däckning 1934 av Anders Magnus Nilsson.
Ca 1981 köpte Lars Kempe båten av Lamberts dödsbo. Lars gjorde en betydande renovering, han bytte bland annat däck och akterruff. Ragnar Jansson totalrenoverade motorn med bland annat ny cylinder.
Beng Ankarvall köpte båten av Lars 1996 och sålde den till Hudiksvall 2007.
Isolabella byggdes troligen på Vinö i Misterhults skärgård i början på 1950-talet. Ursprungligen satt det en Sefflemotor i båten men 1959 försågs den med en nyrenoverad Nilsson 5-7 hk av Ragnar Jansson. Isolabella användes som bruksbåt på Stora Rätö fram till 1991 då den såldes till Nynäshamn och försågs med en 2-cyl 16 hk Yanmar dieselmotor. Båten har sedan dess haft flera ägare. Om du vet något om var Isolabella kan finnas nu så maila gärna till (Mats Västerberg). Bilderna nedan är från 1980-talet.
Hans Konnman har en Westervikare BA 5 hk tillverkad hos Aldells mek. verkstad, troligen 1951. Den har renoverats av en tidigare ägare tillsammans med Ragnar Jansson. Motorn är blästrad med torr is och plastkulor och efterbehandlad med isotrol i väntan på målning. Hans har tänkt montera motorn i båten av kostertyp som han köpte efter att den hade stått i en källare i 17 år. Innan dess gick den som fiskebåt i Falkenberg 10-15 år. Då satt det en Yanmarmotor i den, men man kan se att det har suttit en tändkulemotor i den tidigare. Bordläggningen är 1" och spant och bottenstockarna är mycket kraftiga. Motorbädden är bultad med 4st. 20 mm bronsbultar rakt genom skrovet. Båten är 6.20x 2.10.